قیمت انواع موبایل در مشهد (۱۴ مرداد ۱۴۰۳) | سامسونگ A۵۵ را ۲۱ میلیون بخرید اعلام مشخصات فنی و امکانات رفاهی خودرو وارداتی نیسان سیلفی + عکس اعلام مشخصات فنی و امکانات رفاهی خودرو Roewe erx۵ اعلام شد + عکس اعلام قیمت نهایی سهند تیپ S ویژه مرداد ۱۴۰۳ ناوگان هوایی برای سفر اربعین افزایش می‌یابد قیمت انواع روغن خوراکی در بازار (۱۴ مرداد ۱۴۰۳) + جدول نرخ تخم‎‌مرغ صادراتی ایران به عراق، اعلام شد جلوگیری از ریزش بیشتر بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۴ مرداد ۱۴۰۳) دست کوتاه مردم از بلیت‌های قطار سفر اربعین | نرخ مصوب بلیت مشهد به نجف چقدر است؟ فروش فوق العاده و پیش فروش محصول سایپا از روز چهارشنبه (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) نرخ طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۴ مرداد ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ مرداد ۱۴۰۳) | قیمت‌ها رو به رشد است + جدول قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۴ مرداد ۱۴۰۳) | قیمت‌ها همچنان می‌تازند برخورد با بخش‌های اداری پرمصرف شدت می‌یابد (۱۴ مرداد ۱۴۰۳) فرش دست‌باف ایران در کما | به ازای هر تبعه افغان، صد فرش تولید افغانستان وارد بازار ایران می‌شود قیمت امروز دلار، طلا، سکه، ارز دیجیتال (۱۴ مرداد ۱۴۰۳) | دلار عقب‌نشینی کرد امنیت شغلی دغدغه همیشگی کارگران است قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۱۴ مرداد ۱۴۰۳) | کرفس را کیلویی ۱۰ هزار تومان بخرید ظهر امروز (۱۴ مرداد) چهلمین دوره حراج شمش طلا آغاز می‌شود گشت تعزیرات گران فروشان فرودگاه مشهد را نقره داغ کرد تولید فقط با ۴۰ درصد توان | خراسان رضوی، قطب صنایع غذایی کشور با کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کند شبانه‌روزی شدن مرز سرخس در آستانه تحقق شرایط فروش محصولات کرمان موتور اعلام شد (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) + جزئیات قیمت امروز انواع گوشی‌های موبایل (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) شرایط واردات خودرو‌های کارکرده اعلام شد + جزئیات
سرخط خبرها

جلوگیری از ریزش بیشتر بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۴ مرداد ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۴۳۰۲۹
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
جلوگیری از ریزش بیشتر بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۴ مرداد ۱۴۰۳)
بازار سهام که پس از به شهادت رساندن اسماعیل هنیه و افزایش تنش‌ها در منطقه در دو روز کاری گذشته دچار ریزش شدیدی شده بود، امروز با کاهش دامنه نوسان قیمت به مثبت و منفی ۱ درصد، از ریزش بیشتر آن جلوگیری به عمل آمد.

به گزارش شهرآرانیوز، بازار سرمایه امروز دو نیمه داشت. نیمه ابتدایی آن با وجود محدودیت بیشتر دامنه نوسان قیمت، بیش از ۳ هزار واحد افت کرد، اما در نیمه دوم با کم شدن حجم عرضه ها، به مرور بخشی از سهم‌ها به محدوده مثبت رسیده و بخشی از افت شاخص کل را جبران کردند. 

براین اساس در پایان وقت معاملات امروز شاخص کل بورس با افت یکهزار و ۸۵ واحد (معادل ۰.۰۵ درصد) در سطح ۲ میلیون و ۵ هزار واحد قرار گرفت. فملی، فولاد، تاپیکو و خودرو بیشترین اثر منفی و وبانک، نوری و بوعلی بیشترین اثر مثبت را امروز بر این شاخص داشتند. 

شاخص هموزن و شاخص فرابورس هم امروز قرمزپوش شدند و به ترتیب ۰.۱۳ درصد و ۰.۰۲ درصد منفی را ثبت کردند. 

ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم امروز به ۲ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان رسید و ۵ میلیارد برگه سهم نیز در بین سهامداران خرد و حق تقدم معامله شد. 

امروز همچنین ۱۳۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

سازمان بورس به طور معمول در شرایط خاص که بازار با ریسک‌های غیرسیتماتیک مواجه شده و ریزش‌های شدیدی پیدا می‌کند، با ایجاد محدودیت بیشتر برای دامنه نوسان قیمت، از ریزش بیشتر قیمت سهام و از دست رفتن سرمایه سرمایه گذاران محافظت می‌کند. نمونه آخر آن در سقوط بالگرد رئیس جمهور و شهادت وی و همراهانش بود که تا حدود چهل روز بعد از این حادثه نیز این محدودیت بر قیمت سهام وجود داشت. 

روز چهارشنبه با ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، بسیاری از فعالان بازار سرمایه انتظار ایجاد محدودیت بر قیمت سهام را داشتند، اما این اقدام پس از دو روز کاری بورسی شکل گرفت؛ وقتی که بازار در این دو روز بیش از ۵ درصد ریزش کرد و ارزش سهام از دست رفت. 

با این حال هر چند برخی از کارشناسان ایجاد هر گونه محدودیت در بازار را، افزایش نااطمینانی بازار می‌دانند، اما در مقابل گروهی دیگر از کارشناسان معتقدند سازمان بورس در شرایط خاص به جای محدودیت در دامنه نوسان که نقدشوندگی را از بین می‌برد، بهتر است حجم مبنا را افزایش دهد. 

آن‌ها معتقدند با محدودیت دامنه نوسان قیمت منجر به قفل شدن سهام در صف‌های خرید و فروش می‌شود و در نهایت نقدشوندگی بازار را کاهش می‌دهد، اما با افزایش حجم مبنا، فروشندگان به راحتی می‌توانند سهام خود را بفروشند و خریدار نیز می‌تواند در قیمت‌های جذاب خرید خود را انجام دهد. در واقع با افزایش حجم مبنا قیمت پایانی سهام تغییر چندانی نمی‌کند و سهامداران خرد نیز متحمل ضرر و زیان بیشتر نمی‌شوند. 

گفتنی است؛ دامنه نوسان معاملات سهام از امروز، یک‌شنبه، تا پایان هفته به مثبت و منفی ۱ درصد و معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی به مثبت و منفی ۲ درصد تغییر می‌کند.

جلوگیری از ریزش بیشتر بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۴ مرداد ۱۴۰۳)

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->